Lochem/Zutphen, 14 maart 2019

Grote opkomst en bijzondere samenwerking van organisaties uit de regio!

Ruim 350 bezoekers uit de gehele regio Oost, zagen 13 maart op uitnodiging van Gemeente Lochem, ’tBaken, Stichting Welzijn Lochem en ouderorganisaties Stichting 2CU en Stichting Spoenk,de voorstelling ‘Lastige Ouders’ in de schouwburg van Lochem. De indrukwekkende voorstelling nam het publiek mee in de zoektocht van een gezin met een ernstig gehandicapt kind.

Voorstelling Lastige Ouders

De voorstelling is gebaseerd op de dagboeken van actrice Marike van Weelden. Zij is als moeder van een ernstig verstandelijk gehandicapte zoon ervaringsdeskundige. Samen met theatermaker Pieter Tiddens heeft zij haar dagboeken en verhalen van andere ouders van kinderen met een intensieve zorgvraag bewerkt tot de voorstelling ‘Lastige Ouders’.

Een zaal vol zorgouders en verwanten, (zorg)professionals, hulpverleners en ambtenaren zagen een zeer persoonlijk en ontroerend verhaal. Mét een goeie dosis humor werd de enorme impact van de zorg voor hun kind, het onbegrip bij professionals en de reacties van de buitenwereld op het gezin, indringend geschetst. Het verhaal werd verteld vanuit het perspectief van de ouders, maar ook de brus (broer of zus van een zorgintensief kind) had in dit verhaal een stem. Midden op het podium stond een groot klimrek, wat een beeld opleverde van ouders die zich hangend en wurgend door het leven worstelen.

Reacties vanuit de zaal

Direct na de voorstelling vond er een nagesprek met spelers en zaal plaats wat een hele mooie inkijk gaf in wat dit stuk bij de kijker teweeg brengt. Zo vertelde een ouder: “Zorgouders moeten vechten voor de rechten van hun kind. Rechten die voor gezonde kinderen vanzelfsprekend zijn.” en zei een van de aanwezige professionals: “Het heeft me diep geraakt, we zijn allemaal een stukje verantwoordelijk.”

De organiserende partijen geven met deze voorstelling de aftrap voor een brede dialoog over zorg en ondersteuning in de regio. Met als uiteindelijk doel minder drempels voor burgers en gezinnen die sterk van zorg afhankelijk zijn. Wethouder Eric-Jan de Haan gaf in zijn welkom woord aan dat het dan soms nodig is om regels wat breder te durven interpreteren. Hij verwees naar de titel van het stuk, Lastige Ouders, voor de spelers een geuzennaam in de betekenis van kritische en mondige ouders die een last met zich meedragen. Hij vroeg zich af of het misschien noodzakelijk is dat ook (zorg)professionals en beslissers wat meer lastig zijn. Voor aanvang van de voorstelling liet ook minister Hugo de Jonge via een videoboodschap weten het gezamenlijke en regionale initiatief voor een dialoog van harte te ondersteunen.

Foto: Acteurs en initiatiefnemers van de bijzondere avond in Lochem

Ouderorganisaties

Stichting 2CU richt zich op alle mensen met Zeer Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperkingen (ZEVMB) en hun directe omgeving. Met aandacht en ondersteuning wil 2CU het leven van ZEVMB en hun gezin waar mogelijk verbeteren en de kwaliteit waarborgen. Niet alleen thuis, maar ook in het ziekenhuis, de instellingen of in een initiatief.

Stichting Spoenk is opgericht door ouders van kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking of chronische ziekte. Doel is om kinderen en hun gezinnen mee te laten doen aan vrijetijdsactiviteiten in hun eigen buurt. Dit omdat opgroeien met een zorgintensief gezinslid grote impact heeft op de participatie van álle gezinsleden.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie: Sarike de Zoeten (Stichting 2CU) Tel. 06-50664948 of Marriëtte Coops (Stichting Spoenk) Tel. 06 10816071

Bijgevoegd fotomateriaal; ovv bron: Stichting Spoenk/Ronald Verbeek

Beschrijving foto: spelers van de voorstelling Lastige Ouders samen met initiatiefnemers van deze bijzondere avond in Lochem

Hoi Tieners,

Stichting Spoenk nodigt jullie uit voor een gezellige en actieve middag op 24 maart bij Scouting Karel Doorman Zutphen. Deze middag gaan we onder begeleiding spelletjes doen én leuke scoutingactiviteiten zoals pionieren, vuur maken en broodjes bakken! We vinden het natuurlijk gaaf als je komt. Alle informatie over de activiteit en aanmelden staat in de uitnodiging. Tot 24 maart!!

Beste ouders en belangstellenden, Gemeente Lochem, Stichting Welzijn Lochem, 2CU en Stichting Spoenk nodigen je graag uit voor de voorstelling 'Lastige Ouders' op 13 maart a.s. in de schouwburg van Lochem

Een persoonlijk verhaal over hoe groot liefde kan zijn

Deze bijzondere en persoonlijke voorstelling gaat over het leven met een verstandelijk gehandicapt kind. Actrice Marike van Weelden - moeder en ervaringsdeskundige - hield op verzoek van theatermaker Pieter Tiddens een dagboek bij over het leven met haar zoon Jons. Op basis daarvan maakten zij de voorstelling.

In deze voorstelling staat de zoektocht van de ouders met een verstandelijk gehandicapt kind centraal. Waarbij 'lastige ouders' met name wijst op de terugkerende ervaringen van niet-luisterende ondersteuners en de onbegripvolle omgeving. De voorstelling laat op een bijzondere, kritische maar ook humoristische wijze de spagaat zien van de ouders: zij zijn afhankelijk van de mensen om hen heen en van hulpverleners terwijl dat het soms juist zo moeilijk en ingewikkeld maakt.

Nieuwsgierig naar de theatervoorstelling?

Bekijk alvast de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=ZsfWe6blsGo&feature=youtu.be

Aanmelden kan via  https://www.welzijnlochem.nl/lastige-ouders/ of door te mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Je ontvangt dan jouw persoonlijke toegangskaart(en).

Alle informatie over de voorstelling en avond staat in de onderstaande uitnodigingsbrief.

Heel graag tot ziens op 13 maart!

Sportieve zwemmiddag!

Na een vorige succesvolle zwemactiviteit heeft Stichting Spoenk brussen (broers en zussen van een kind met een beperking en/of chronische ziekte) weer uitgenodigd voor een sportief spetterfeest in het zwembad van Rhienderoord. Op 2 maart was het dan zover! Het zwembad van Rhienderoord werd omgetoverd in een waar speelparadijs met onder andere een watertrampoline en een stormbaan!

Het spetterfeest bestond uit:

• klauterplezier op de waterstormbaan!
  • springen op de watertrampoline
  • hangen en plonsen vanaf een touw
  • snorkelen met hele coole snorkelmaskers
  • bubbelen in het bubbelbad
  • zwemmen op muziek
  • afsluiting met een ijsje en snoepzak

Brussen

Deze activiteit was speciaal voor broertjes en zusjes van kinderen met een beperking en/of chronische ziekte. De kinderen konden ook een vriendje uitnodigen om mee te zwemmen. 20 kinderen hebben zich aangemeld voor de activiteit. Een aantal ouders zwom mee om kinderen zonder diploma te begeleiden.

Alle (brussen)activiteiten van Stichting Spoenk worden aangekondigd op onze facebookpagina en website. We hopen jullie een volgende keer natuurlijk weer te verwelkomen op een van onze activiteiten!

Hoi Tieners,

Stichting Spoenk nodigt jullie uit voor een super gezellige tienerinloop op vrijdagmiddag 1 maart bij Hotspot Hutspot Waterkracht in Zutphen.

Deze middag gaan we onder begeleiding sjoelen, Wii -en, en spelletjes doen. Natuurlijk kun je ook lekker chillen met iets lekkers erbij.

We vinden het natuurlijk gaaf als je komt! Geef je snel op, er zijn slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar. Alle informatie kun je lezen in de uitnodiging, gezellig als je van de partij bent!

De sponsoren welke Stichting Spoenk een warm hart toedragen